"

1714, Bandera Negra" explica, a través d'uns personatges palamosins ficticis, els moments crucials de la  Guerra de Successió, des del testament de Carlos II  fins a  la caiguda de Barcelona l'onze de setembre de 1714.
La història arrenca en el moment de la destrucció de les  muralles i de la ciutadella de Palamós per part de les  tropes franceses pels volts de 1695. A la cova de fra  Damià, lloc emblemàtic de reunió de les bruixes, segons la  llegenda, unes bruixes gavatxes pronostiquen a  Mariàngela els avatars dels anys que han de venir. En un  seguit d'escenes fragmentades, travades per breus  monòlegs de Mariàngela i de la seva filla Teresa, veiem  l'auguri de les bruixes; el testament de CarloS II; la  repressió del virrei Velasco; la implicació de dos  personatges de ficció palamosins, en Miquel i en Josep, en  la marxa dels vigatans sobre Barcelona el 1705; la batalla  de Montjuïc i la capitulació de Velasco; l'arribada de  l'arxiduc Carles; el pas de les tropes franceses per Palamós  el 1706 de camí cap a Barcelona per recuperar la ciutat i  de tornada, després del fracàs; l'esplendor del regnat de  Cales III a Barcelona, expressat a través del seu casament  amb Elisabet de Brunswick el 1708 i la vida a Palamós en  aquells anys, vista a través d'uns pescadors; la sortida de  Carles III de Barcelona per ser coronat emperador de  l'imperi Romano-germànic i, més tard, la sortida de la  reina Elisabet; l'abandó de Catalunya per part de  l'emperador i la traïció dels anglesos; la decisió de la  Junta de Braços de defensar Barcelona fins a les últimes  conseqüències i la lluita heroica dels barcelonins fins a la  derrota.
Els moments transcendentals d'aquest període històric són  explicats a través del punt de vista i dels sentiments d'uns  personatges senzills, del carrer, que, al seu nivell,  s'impliquen a fons en els esdeveniments d'una història  que els va passant per sobre.
Hem volgut combinar les referències bàsiques als fets  objectius que expliquen la Guerra de Successió amb els  sentiments d'uns personatges ficticis que els viuen com a  actors secundaris. I hem volgut combinar, també, la  presència dels espais reals on es produeixen els fets  transcendentals i la repercussió que aquests van tenir en  l'àmbit local, de Palamós.  

Joan Gasull

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INICI

 

torna a la cronologia d'obres